top of page

Briljant concept!

Ga je als ondernemer de concurrentie aan in een bloedige strijd met concurrenten? Of kies je voor creatie en het ontdekken van nieuwe, onontgonnen marktgebieden? Tal van voorbeelden kom ik tegen en gebruik ik als inspiratie bij de organisatie van evenementen.


Een paar voorbeelden ter inspiratie voor jou als ondernemer wil ik je niet onthouden:


Cirque du soleil

Cirque du soleil is opgericht door straatkunstenaars. Ze verbonden theater en het circus. Het plezier en de spanning van het circus gecombineerd met de intellectuele verfijning en artistieke rijkdom van het theater. Door de grens tussen beide weg te halen bereikte Cirque du Soleil een nieuwe doelgroep. Ze keken over de grenzen van hun eigen markt en voegden aspecten toe die niet bij het circus horen: een verhaallijn, intellectuele rijkdom, artistieke muziek en dans. Bovendien richten ze zich qua prijs tot het theater, aanzienlijk hoger dan die van het circus.

‘Ga je als ondernemer de concurrentie aan in een bloedige strijd met concurrenten’

Brasserie Streek

Afgelopen kwartaal was ik met mijn gezin in een fijn restaurant in Culemborg: Brasserie Streek. Daar hebben ze een kwalitatief goed restaurant verbonden met een mooie overdekte speeltuin met daartussen erg dik glaswerk. Geen Monkytown, geen pannenkoekenrestaurant en geen chique restaurant waar je graag wilt dat je kinderen zich voorbeeldig gedragen. Ze hebben voor ons als ouders het beste van twee werelden juist samengevoegd.


Instock

Een ander bijzonder concept is Instock. Een restaurant en kookstudio, bedacht door vier assistent supermarktmanagers die verbaasd waren over het voedsel dat retour ging omdat het net iets afwijkt dan wat wij als consument graag kopen. Zo ontstond het idee om een restaurant te starten dat letterlijk en figuurlijk voedselverspilling op de kaart zet. Ze maken de gasten bewust wat de mogelijk is met dit overschot.


The Green House

Het laatste voorbeeld gaat over een unieke samenwerking in Utrecht. Een uniek tijdelijk horeca concept in het vernieuwde stationsgebied. Het restaurant The Green House is volledig circulair en duurzaam gebouwd. The Green House krijgt na 15 jaar weer een nieuwe bestemming. Passend bij het tijdelijke karakter is het volledige paviljoen demontabel. Ook wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van hergebruikte materialen. En worden zo veel mogelijk producten geleased of geleverd naar gebruik en blijven daarmee in bezit van de leverancier, met een volledig circulair businessmodel als resultaat.


Door dit soort concepten te zoeken én te bezoeken haal ik onder andere mijn inspiratie. Daarom, de deur op de Schapenstraat in IJsselstein staat altijd open voor een leuk en inspirerend gesprek over nieuwe concepten en samenwerkingen.


Wie daagt mij uit?

 

Deze column is verschenen in de lente editie 2018 van Ondernamen Lopikerwaard, hét ondernemersplatform voor de regio.

Jeichien Plantema, eigenaar van Perfect Events. Geniet van mooie concepten en blije klanten. Werkt graag samen met creatieve partners die anders kunnen denken. Partner van de liefste, Michiel, en trotse moeder van twee prachtige mannetjes, Simon van acht en Floris van vijf jaar. Houdt van koken, lezen, reizen en onderzoeken. 0306364729 | jeichien@perfectevents.nl

11 weergaven
bottom of page