Familiebedrijf of niet, elk bedrijf heeft zijn eigen DNA. Voor mij heel belangrijk om tijdens het kennismakingsgesprek bij nieuwe klanten onder andere het DNA te leren kennen. Alleen dan kun je samen iets bedenken wat goed past en waar iedereen zich senang bij voelt, en begrijpt waarom we dingen doen.
En dat wil je graag: je gasten iets bieden waar ze met een goed gevoel op terugkijken. Het goede gevoel is op dit moment best een dingetje, elkaar ontmoeten is geen vanzelfsprekendheid meer. We zijn creatief en inventief genoeg om een mooi concept te bedenken. Met daarbij natuurlijk de coronarichtlijnen die gelden, zelfs met de onhandige anderhalvemeterregel. Maar zijn uw medewerkers en klanten er al aan toe om elkaar weer te ontmoeten?
Ik merk dat dit gevoel bij het ene bedrijf anders is dan bij het andere bedrijf. Heeft dat ook met DNA te maken? Ik denk het wel; het is natuurlijk een zeer persoonlijk gevoel waar geen reclamecampagne of salesactie tegenaan kan.
‘Een mooie uitdaging om in deze tijd weer iets unieks te verzinnen, vindt u niet?’
Een dilemma dus voor mij als ontmoetingsspecialist, maar ook een kans om al mijn ervaring in het organiseren van evenementen in te zetten om u toch te helpen om uw eigen DNA te blijven uitdragen aan uw medewerkers en klanten.
Het is onderhand wel duidelijk dat deze “situatie” nog wel even aanblijft en het niet een kwestie is van wachten tot deze storm over is gewaaid. Nee, het is tijd voor verandering en tijd om onze blik te vergroten en te kijken waar de kansen liggen.
Dit betekent in mijn beleving dat ik mijzelf moet aanpassen en moet kijken waar welke behoefte is, om daar een goede invulling aan te geven. Veel bedrijven hebben al aangegeven dat thuiswerken geen tijdelijke oplossing is, maar iets is dat blijft. Dan verliest u ook iets, namelijk het dagelijks persoonlijk contact en de mogelijkheid voor u om uw medewerkers persoonlijk te begeleiden en te ontmoeten op het moment dat het nodig is. Voor vele werkgevers een lastig onderwerp, omdat ze gewend zijn aan persoonlijk contact. Voor medewerkers een vrijheid maar ook beperking in het contact met collega’s.
Een mooie uitdaging om in deze tijd weer iets unieks te verzinnen, vindt u niet?
Deze column is verschenen in de herfst editie 2020 van Ondernamen Lopikerwaard, hét ondernemersplatform voor de regio.
Jeichien Plantema, eigenaar van Perfect Events. Geniet van mooie concepten en blije klanten. Werkt graag samen met creatieve partners die anders kunnen denken. Partner van de liefste, Michiel, en trotse moeder van twee prachtige mannetjes, Simon van acht en Floris van vijf jaar. Houdt van koken, lezen, reizen en onderzoeken. 0306364729 | jeichien@perfectevents.nl
Comments